פשוט לכתוב

פשוט לכתוב
פשוט לכתוב הנה יחידת זמן (שיעור או חלקו) המונחית על ידי מורה לעברית או מחנך/ת שבה התלמידים מוזמנים להעלות על הכתב את מחשבותיהם באופן חופשי, ללא הגדרת משימה  ללא תיקוני שגיאות וללא הערכה בציון. הכתיבה נעשית בעזרת מפתחות שונים לכתיבה, בהם הקשבה למוזיקה, צפייה בציורים ובתצלומים, אסוציאציות ועוד. היוזמה שואפת לבסס את מקומה בתרבות הבית ספרית כמסגרת זמן לביטוי אישי ספונטני בשעות הלימודים, ובה יודגשו ערכיה ויתרונותיה הרבים בדרכים המיי​דדות אותה על התלמידים.​ ​ליוזמה מוקדשת שעה שבועית אחת לפחות לכל כיתה במשך השנה כולה. הכתיבה תיעשה במחברת או בתלקיט מיוחד. בית הספר ידאג לדרכים לשבח ולטפח את הכותבים. בבית הספר תכנית עבודה ספירלית התכנית בנויה על ידי מספר הקשרים (תמות) לכתיבה, אשר לכל אחד מהם יוקדשו בין ארבעה-לשישה שבועות בכל כיתה, שעה אחת בשבוע. הקשרים (תמות) לדוגמה שיודגשו בתכנית: כתיבה מתוך התבוננות, תיאור ופרשנות, מחשבה מהי?, הרגלי שולחן הכתיבה שלי, כיצד באים רעיונות לעולם?, קולות ודמויות, אני-את/ה-הוא-היא, שפה ומשחק, שפת הרגשות שלי. היוזמה שהחלה להתקיים בבית הספר בשנתיים החולפות במספר שיעורים בודדים, הפכה השנה לתכנית מובנית, הזוכה לשיתוף פעולה מרגש ונושא פרי של כלל צוות בית הספר.

מחקרים מציינים כי יכולות שפה גבוהות הם תנאי להישגים אקדמיים ולמצוינות אישית. בית ספר יהל"ם החליט להתמקד בשנים הבאות בטיפוח מעמיק של השפה.

בבית הספר מופעלת זו השנה השלישית תכנית "פשוט לכתוב".

מטרתה העיקרית לעודד את השיח הכתוב, ליצור תרבות כתיבה בית ספרית כאמצעי להעשרה, להעצים את המסוגלות העצמית ולחזק את הביטוי האישי של כלל תלמידי בית הספר. בנוסף, כתיבה זו מהווה גם ערוץ תרפויטי כמענה לצורך בהפגת מתחים וכאמצעי לשיפור האקלים הבית ספרי.

הלכה למעשה:

מחקרים בתחום האוריינות מצביעים על כך שהכתיבה מאפשרת לתלמיד להרגיש מעורב יותר מבחינה חברתית ועצמאי יותר מהבחינה האישית. הכתיבה תורמת לחיזוק הדימוי העצמי.

כיצד פועל "פשוט לכתוב"?

המחנכות והמורות לשפה מקדישות את אחד משיעורי השבוע לכתיבה חופשית. בשעה זו התלמידים מוזמנים לכתוב באופן חווייתי על נושאים שונים.

לפעמים השיעור נפתח בהקשבה למוזיקה בהשראתה כותבים מה מרגישים.. לפעמים מתבוננים קודם לכן בציור או בתצלום ולאחר מכן כותבים מה רואים ומה חווים… לעתים משוחחים בכיתה ומעלים רעיונות חדשים לכתיבה…

"פשוט לכתוב" היא שיעור חווייתי שאינו מוערך בציון. מטרתו היא לעודד את התלמידים לכתוב וליהנות מהכתיבה ומתרומותיה הרבות לרווחת התלמידים. בית הספר מאמין שהתכנית מקדמת את הכתיבה של כל תלמיד, מעשירה את שפתו, תורמת לחיזוק הדימוי העצמי שלו, ואף משפיעה באופן מיטיבי גם על הישגיו במקצועות אחרים.

לכתיבה יש חשיבות רגשית, חברתית ולימודית כאחד.

ברכות לכל הכותבות והכותבים על הישגיכם הנאים וקריאה מהנה,

עידית פורת